NJM's Bulletin
september 08, 2014 11:15pm
Vi pÄ NJM har Àven diesel!
Vi pĂ„ NJM brukar mest köra med vĂ„ra populĂ€ra Ă„ngtĂ„g men visste du att vi Ă€ven har ett flertal diesellok? Ăr du nyfiken pĂ„ vĂ„ra fordon lĂ€s mer hĂ€r pĂ„ vĂ„r hemsida under fliken föreningens fordon.
Posted By: henrik
august 31, 2014 09:54pm
Ă
ngtÄgsresan pÄ skÀrgÄrdsdagen.
PÄ skÀrgÄrdsdagen den 30 augusti sÄ anordnade NJM i samarbete med NJ och Blidösundsbolaget den traditionella ÄngtÄgsresan till SkÀrgÄrdsmarknaden i NynÀshamn. TÄget drogs av Ängloket E1189 och bestod av bÄde trÀ och stÄlvagnar. Ombord serverades kaffe och bullar och sÄldes böcker och leksaker.
Museet hade Àven öppet och bÄde tÄg och museum hade gott om resenÀrer/besökare.
MÄnga drogs till museet för att uppleva kolning, vÀndning och vattentagning av loket. Det blev stundtals trÄngt i museet som inryms i NynÀsgÄrds lokstall och som Àr ritat av den kÀnde arkitekten Ferdinand Boberg.
Posted By: henrik
august 01, 2014 04:58pm
Sommarens arbeten pÄ NJM.
I NynÀsgÄrd arbetas det just nu med bÄde lok och vagnar. De projekt som Àr aktuella Àr att fÄ den 4e B6 vagnen i trafikdugligt skick. Detta kommer troligen bli klart under 2015. VÄr personalvagn "Q vagnen" Àr inne i stallet för takarbeten och Àven E 1189 och B 1136 Àr föremÄl för arbeten. Den första skall vara i trafikdugligt skick inför resan pÄ skÀrgÄrdsdagen den 30e augusti. Sugen pÄ att hjÀlpa till? Kom ner pÄ valfri lördag förmiddag dÄ vi har ordinarie arbetsdagar. VÀlkommen!
Posted By: henrik
may 15, 2014 09:26am
NJM fyller 40 Ă„r i Ă„r!
NJM fyller 40 Är i Är och detta kommer att uppmÀrksammas senare. Som en liten försmak bjuder vi pÄ bilder pÄ loket som blev startplÄten för det som skulle bli NJM nÀmligen loket MAWJ1.
Posted By: henrik
may 09, 2014 11:30am
MĂ„nadens bild Maj
TÄgslÀpp 2014 blev ett mycket lyckat arrangemang. Ca 250 barn och vuxna kom till oss och tittade,förundrades,tÀvlade, fikade,Ät korv,klÀttrade,handlade och busade.
Posted By: henrik
april 29, 2014 09:51pm
MĂ„nadens fordon april 2014
MÄnadens fordon Àr vÄr tjÀnstevagn SJ Q 1276
Föreningens personalvagn har sitt ursprung i 3:e klassvagnen C3 (senare C3a) 1323, vilken Ă€r byggd Ă„r 1901 av Kockums i Malmö. Vagnen slopades som personvagn 1940 och blev dĂ„ ambulansvagn. Ă
r 1960 blev den tjÀnstevagn mfd 1276.
Vi har en annan C3a-vagn (se C3a 1331) som kommer ÄterstÀllas som personvagn frÄn 1901.
Föreningen köpte vagnen 1985 och har ombyggt den för att kunna anvÀndas av personalen pÄ föreningens resor. Den anvÀnds Àven som överliggningsvagn vid NynÀsgÄrd för medlemmar som önskar bo kvar flera dagar vid stallet. Som en liten parantes kan nÀmnas att vagnen idag har tre olika vÀrmesystem: ÄngvÀrme, elvÀrme (220 v) samt en kokspanna med vattenburen vÀrme, sÄ man behöver aldrig frysa i vagnen.
Mat intages framför Q vagnen ( i mitten av bilden).
Posted By: henrik
april 29, 2014 09:41pm
MĂ„nadens bild april
Ett utflyktstÄg mellan Stockholm och NynÀshamn för mÄnga Är sedan som gör sig berett att forcera snön som fallit
Foto: Björn Arvidsson.
Posted By: henrik
april 27, 2014 09:24pm
TÄgslÀpp 2014:
TÄgslÀpp 2014 hos NJM blev ett lyckat arrangemang. Totalt kom över 230 personer till oss och tittade pÄ vÄra samlingar, drack kaffe, Ät korv, minglade, tÀvlade och handlade leksaker, böcker mm.
SÄ hÀr fokuserad kan man vara nÀr det Àr dags att handla leksaker.
Reglementsenligt klÀdda kom vissa.
MĂ„nga kom och var nyfikna.
Dagens korvförsÀljare. Karin och Henrik ( Ja inte jag dÄ dvs infonissen :-)
Va, han igen? Allas vÄr Ingemar. Vist Àr han stilig?
Posted By: henrik
april 02, 2014 04:38pm
April April din dumma sill:
Ja sÄ kanske man kan sÀga. Som ni nog förstÄr sÄ var den resa som tidigare utannonserats ett aprilskÀmt. Vi pÄ NJM hoppas att det inte stod nÄgra hugade resenÀrer pÄ spÄr 9 pÄ Stockholm C. Det finns inget spÄr 9 iallafall inget man kan resa frÄn.
B loket Àr avstÀllt för omtubering, B13 Àr under renovering och B6 vagnar kanske inte riktigt passar till NattÄg. Vi pÄ NJM önskar alla en riktigt trevlig vÄr!
Posted By: henrik
april 01, 2014 12:02am
VÀlkommen ombord pÄ NJMs nattÄg mellan Stockholm & NynÀshamn!
Vi pĂ„ NJM har glĂ€djen att kunna vĂ€lkomna er ombord pĂ„ vĂ„rt nattĂ„g nu i dag den första april. Vi avgĂ„r 23,59 frĂ„n SpĂ„r 9 pĂ„ Stockholms Centralstation, resan gĂ„r via Ălvsjö och VĂ€sterhaninge till NynĂ€shamn dit vi ankommer klockan 07.01.
TÄget kommer att bestÄ av Ängloket B 1136 och följande vagnkonfiguration: B1136+b13+b6+b6+b6+b6+f5. DÄ vi tyvÀrr inte kan tillhandahÄlla sÀngklÀder och kuddar ber vi er ta med detta. Frukost kommer att serveras ombord. SÀg till redan vid ombordstigning om ni har nÄgra allergier etc.
Efter tÄgets ankomst till NynÀshamn har ni förmiddagen pÄ er att upptÀcka staden. Vi kan tipsa om de restauranger som finns i hamnen. Dessa kommer dagen till Àra att öppna redan kl 10.00, allt för att vÄra resenÀrer skall fÄ behagligast möjliga vistelse i NynÀshamn.
Kl 14.01 den 2a april kommer tÄget att avgÄ NynÀshamn i riktning mot Stockholm dit vi berÀknas ankomma kl 16.08. Pris enkel resa 200 kr ToR 350kr. Barn under 7 Är gratis.
Observera att tÄget inte kommer att göra uppehÄll pÄ vÀgen! Biljetter köpes ombord eller pÄ plattformen innan avgÄng. Vi rÀknar med mÄnga resande sÄ var ute i god tid sÄ att ni fÄr er biljett till detta unika evenemang!
VÀlkomna ombord önskar vi pÄ NJM!
Posted By: henrik
march 31, 2014 01:30pm
Hittat i gömmorna i NJMs arkiv.
NynÀsbanan har ju byggts om i olika omgÄngar. HÀr kommer en artikel som behandlar ett för NynÀsbanan ovanligt fordon.(Bilden Àr klickbar för större storlek).
Posted By: henrik
march 31, 2014 01:18pm
MĂ„nadens fordon mars 2014
MĂ„nadens fordon Ă€r vĂ„ra lokaltĂ„gsvagnar litt Co6 eller numera B6. De planerades som boggievagnar under 1930 talet dĂ„ lokaltrafiken kring landets 3 större stĂ€der ökade och man insĂ„g att det fanns ett behov av ny och mer kapacitetsstark materiel. Totalt levererades 171 vagnar till Statens JĂ€rnvĂ€gar, SJ. Ăven Stockholm - NynĂ€s jĂ€rnvĂ€g bestĂ€llde och tog leverans av denna vagntyp vilken minskade anvĂ€ndningen av de gamla 2axliga trĂ€vagnar som tidigare anvĂ€nts, SNJ bestĂ€llde 2 stycken av dessa vagnar.
NynÀsbanans vagnar skiljde sig frÄn SJs genom att de istÀllet för eluppvÀrmning hade kaminer monterade under vagnarna, detta dÄ NynÀsbanan vid denna tidpunkt var oeletrifierad.
Vagnen var Àven den första helsvetsade vagnstyp som tillverkats i Sverige. NÀr de nya pendeltÄgen typ X1 levererades frÄn 1967 sÄ fasades denna vagntyp ut. PÄ NynÀsbanan gÄr dem i ordinarie omlopp fram till 1973 men hölls i vagnreserven fram till 1996.
Samma Är erhöll NJM fyra stycken B6 vagnar i deposition frÄn Sveriges JÀrnvÀgsmuseum. NJM har sedermera övertagit ÀganderÀtten till vagnarna.
Posted By: henrik
march 06, 2014 12:08pm
MĂ„nadens bild mars.
NJM Àr inte bara ÄngtÄgsresor, museievisningar och lokmeckande utan Àven mer jordnÀra, förlÄt golvnÀra aktiviteter som stÀddagar. Denna bild Àr frÄn förra Ärets storstÀdning av lokstallet.
Foto: Henrik Arvidsson Samsonowitz.
Posted By: henrik
march 02, 2014 05:21pm
Arbeten pÄ B 1136
Som vissa av er kanske redan vet Àr nÀsta Änglok som skall renoveras B1136. Nu i helgen lyftes sotskÄpsfronten och domlocket och loket fick se solen för första gÄngen sedan 2010. Loket rÄkade dÄ ut för ett tubhaveri och blev stÄende pÄ linjen mellan Stockholm och NynÀshamn under en resa. Förhoppningen Àr att loket sÄ snart som möjligt skall komma i trafik igen. Det huvudsakliga arbetet som skall göras Àr ett tubbyte i Ängpannan.
Foto: Ingemar Forsström.
Posted By: henrik
february 28, 2014 09:38pm
MĂ„nadens fordon Februari 2014:
Ăr inte alls ett fordon utan nĂ„got som vi inte pratar sĂ„ mycket om. PĂ„ den senaste tiden har vi skrivit vĂ€ldigt mycket om vĂ„ra lok och vagnar sĂ„ vad passar bĂ€ttre Ă€n en presentation av den plats dĂ€r vi hĂ„ller till? NynĂ€sgĂ„rds lokstall!
Lokstallet vid NynÀsgÄrd stod klart Är 1900, ett Är innan banan öppnades. Det faktum att lokstallet byggdes vid NynÀsgÄrd (som vid denna tid hette Kullsta) och inte vid slutstationen i hamnen, vilket hade varit naturligt, hade militÀra orsaker. Man ville bygga lokstallet pÄ en plats som var skyddad mot beskjutning frÄn havet. Redan 1903 slÀppte militÀren detta krav och 1906 byggdes ytterligare ett treportars lokstall vid Lövlund i NynÀshamns hamn.
Lokstallet vid NynÀsgÄrd byggdes som ett fyraportars stall i tegel och med en 15 meters vÀndskiva, levererad av Karlstads mekaniska verkstads filial i Kristinehamn 1901. Lokstallets fyra spÄr försÄgs alla med smörjgravar. I lokstallets östra del byggdes en tvÄvÄnings tornbyggnad med en vattentank högst upp.
Vid vÀstra gaveln byggdes en smedja Är 1902, med Àssja och bÀlg under tak, men troligen utan vÀggar. Söder om vÀndskivan byggdes pÄ höger sida om spÄret en mindre förrÄdsbyggnad i trÀ som senare förlÀngdes söderut. I anslutning till denna förrÄdslÀnga byggdes ocksÄ en snickeriverkstad, Ärtal för de olika byggnadsetapperna har ej gÄtt att fÄ fram. 1953 gjordes sista tillbyggnaden av förrÄdet i norra Àndan med en tegelbyggnad för kontor och utlÀmning av material.
NÀr det nya lokstallet i Lövlund stod klart 1906 kom det mesta av den dagliga lokdriften att koncentreras dit.
Lokstallet vid NynÀsgÄrd kom istÀllet att utrustas som verkstad för underhÄll och revisioner av NynÀsbanans fordon. 1905 sattes en kraftig lyftanordning i form av tvÄ stora kedjelyftblock (lyftande 2 gÄnger 8 ton) fast i en kraftig balk över spÄr 1. Denna balk finns kvar Àn idag.
Ă
r 1909 köptes tvÄ svarvar för 1 145 respektive 840 kronor, en pelarborrmaskin för 810 kronor, en borrutvÀxlingsapparat för 91 kronor samt en smÀrgel för 195 kronor, allt drevs av en 1,5 hk elmotor via lÀderremmar, transmissionsskivor och stÀnger.
Elmotorn kostade 145 kronor. Tidigare hade enbart handverktyg funnits. 1910 inköptes en större elmotor pÄ 3,5 hk för 318 kronor, tillsammans med en hyvel för 1,500 kronor. DÀrefter blev det i stort sett bara kompletteringar, maskinerna fanns kvar Ànda till SJs övertagande av NynÀsbanan.
Under 1930-talet försÄgs smedjan med vÀggar av trÀ, och dÀrmed blev smedjan en populÀr kaffe- och vÀrmestuga för verkstadspersonalen. 1933 köptes en begagnad hjulsvarv frÄn SJ, som stÀlldes mot bakre vÀggen pÄ spÄr 2. Samtidigt byggdes en sÀnkgrav med pelardomkrafter mellan spÄr 1 och 2 för lokaxlar. SpÄr 3 förlÀngdes Är 1944 sedan lok 11 inköpts, som var 17,4 meter lÄngt.
Ă
r 1916 byggdes en vagnverkstad med tvĂ„ spĂ„r pĂ„ den sydligaste delen av tomten. I denna byggnad anvĂ€ndes den vĂ€stra delen för revisioner av personvagnar och mĂ„lning, den östra delen för övriga arbeten samt som motorvagnsverkstad nĂ€r motorvagnarna kom i slutet av 20-talet. Ă
r 1947 gjordes en utbyggnad av denna byggnad. Den befintliga byggnaden förlÀngdes med ca 10 m.
Samtidigt revs en större förrÄdsbyggnad i trÀ bredvid vagnverkstaden alldeles intill huvudspÄret mot NynÀshamn. En ny verkstadsbyggnad för motorvagnar och motorlok pÄbörjades dÀr, alldeles vÀgg i vÀgg med gamla vagnverkstaden. Den nya verkstaden innehöll tvÄ spÄr, varav ett med grav.
I slutet av 1920-talet pÄbörjade SNJ sin busstrafik. DÀrför byggdes i början av 1930-talet ett bussgarage med plats för tvÄ bussar och en smörjgrop, öster om lokstallet. 1941 förlÀngdes garaget till 22 m. Sist tillbyggdes 1953 en tegelbyggnad med ett spÄr intill norra gaveln pÄ bussgaraget.
Om vi studerar sjĂ€lva lokstallet lite mer sĂ„ Ă€r det indelat i tvĂ„ skepp med tvĂ„ spĂ„r vardera. Ăver samtliga stallspĂ„r fanns det ursprungligen rökhuvar för att kunna elda pĂ„ Ă„nglok inne i stallet, idag har tvĂ„ spĂ„r fĂ„tt tillbaka rökhuvar. Ovanför stallspĂ„ren fanns det tidigare Ă€ven takfönster för att förbĂ€ttra ljusförhĂ„llandena i lokstallet.
NÀr lÀngre fordon anskaffades tvingades man göra uttag i bakgaveln för motorvagnarnas buffertar, för att dessa skulle fÄ plats i lokstallet. Kaminer fanns mellan portarna och eventuellt vid bakvÀggen vid spÄr 4. VÀrmeelement för Änga fanns i smÄrummen och lÀngs baksidan.
Vanligtvis gÄr man in genom porten till spÄr 1. DÄ har man pÄ nedervÄningen direkt till höger lokmÀstarkontoret och en dÄvarande finmekanikerverkstad (det nuvarande matrumet). DÀrefter till höger kommer det nedre tornrummet.
1902 utrustades rummet med den stÄende Ängpannan för vÀrme och drivning av en vattenpump samt spolning av Ängpannor. FrÄn rummet gÄr en trappa upp till tornbyggnadens övervÄning. DÀr fanns tidigare en matsal samt ett överliggningsrum för lokputsare. Ytterligare en trappa upp finns den stora vattentanken som var förbunden med vattenhÀsten pÄ lokstallsgaveln.
LÀngst bort pÄ bottenvÄningen finns ett rum med arbetsbÀnk, detta anvÀndes tidigare som verktygsförrÄd, omkring 1950 flyttades den mindre svarven in i detta rum. Tidigare stod denna svarv utanför tillsammans med en större svarv och övriga maskiner.
LÀngst bort, till vÀnster om spÄr 4 ligger smedjan. Smedjan bestod, förutom av Àssja och bÀlg, av en fjÀderhammare, en planhÀll och ett 300 kg stÀd, samt arbetsbÀnkar för lagergjutning, fjÀderrenovering och annat smidesarbete
Bakom lokstallet fanns en tvĂ€ttstuga och ett förrĂ„d, dĂ€r fanns Ă€ven kolonilotter för jĂ€rnvĂ€gens anstĂ€llda. Det fanns Ă€ven en damm/brunn för lokvatten pĂ„ tomten, vattnet togs frĂ„n Ălgviken med en pumpstation pĂ„ vĂ€gen.
NÀr SJ tog över SNJ flyttades allt fordonsunderhÄll successivt över till verkstÀderna i Hagalund.
NynÀsgÄrds lokstall uthyrdes till en smidesfirma, AGESSA, som bland annat sysslade med godsvagnsreparationer, frÀmst tankvagnar Ät NynÀs petrolrum. DÀrigenom blev jÀrnvÀgsmiljön intakt. 1985 upphörde firman med sin verksamhet i byggnaderna, och NJM fick möjlighet att nyttja byggnaderna frÄn 1986.
Lokstallet Àr av lÀnsstyrelsen i Stockholms lÀn K-mÀrkt. För er som vill besöka museet finns vÄra öppettider för 2014 upplagda i en tidigare artikel i Bulletinen.
Posted By: henrik