Nynäshamns Järvägsmuseum


SNJ-bilder


Bilder från NJM:s arkiv. Klicka på bilderna för att se dem större.
För att nå till Arkivet klicka här: Länk


february 03, 2017 09:36am

SNJ-bilden februari 2017

02172017-02 bild.jpg

Personvagn 21 eller 22 i början av 1930-talet.

SNJ inköpte totalt bara 6 st 2-axliga personvagnar och av dessa slopades alla utom en 1/11 1948. Vagnarna med litt C4 21-22 köptes frÄn Arlöfs mekaniska verkstad 1903. De omlittererades sedermera till C1. PÄ bilden Àr NynÀshamns orienteringsklubb pÄ utflykt. Mannen i vit rock hette Hugo Lundberg. De var s k sommarvagnar utan isolering eller vÀrme och med stearinljuslyktor som senare byttes ut mot fotogenlampor. Lösa överdrag av plysch anskaffades sÄ att halva vagnarna kunde anvÀndas som 2:a klass vid behov! Visst var vÀl vagnarna tjusiga? De hade 48 sittplatser vardera. Nr 21 sÄldes som sommarstuga till Stallarholmen o 22:an skrotades.

Foto: Sotholms HÀrads Hembygdsförening
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


january 19, 2017 02:02pm

SNJ-bilden januari 2017

01172017-01.jpg

Ösmo 1902

Idag exteriört oförĂ€ndrad sĂ„ nĂ€r som pĂ„ ”tornet” (egentligen trapphuset till övervĂ„ningen) som man kan se sticka upp mellan skorstenarna. DĂ€r tillkom 1903 (inför kungabesöket-Oscar II) en uppförstorad vagnsgrind. Statligt byggnadsminne sedan 1999. Tidigare bilder publicerade 2012-07. 2014-09.

Foto: NynÀshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


december 05, 2016 11:35am

SNJ-bilden december 2016

12162016-12 bild.jpg

Vagn NN3 nr 201 i Handens grusgrop 1953

Öppen flakvagn tillverkad Ă„r 1906 av Kockums. Ingick i en serie om 20 vagnar med nr 201-220. 2,9 m brett flak med rörstolpar o trĂ€lĂ€mmar. Nr 201-204 hade frĂ„n början slutna bromshytter som pĂ„ 1940-talet nedsĂ„gades till 1 m höga bĂ„s. En annan egenhet var att nĂ€r SJ pĂ„ 1940-talet satte nya axeltĂ€tningar av masonit i lagerboxarna sĂ„ behöll SNJ sina filtpackningar och mĂ„ste dĂ„ mĂ„la boxlocken gula. SkrotningsĂ„r okĂ€nt.

Foto: Erik Sundström
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


november 07, 2016 10:37am

SNJ-bilden november 2016

11162016-11 bild.jpg

NynÀsgÄrd ca 1932

TrÄngsunds första stationshus (sedermera banvaktsstuga dÀr) verkar just vara Äter-uppbyggt. HÀr med liggande pÀrlspont i stÀllet för den ursprungliga fiskfÀllspanelen. NÄgot stÀllverk finns Ànnu ej, men nÀr jag tittar med luppen upptÀcks en s k stÀllbock som reglerade semaforerna. StÀllverk i NynÀsgÄrd tillkom 1945. Innan dess var det klotvÀxlar som gÀllde.

Foto: NynÀshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


october 03, 2016 11:11am

SNJ-bilden oktober 2016

10162016-10 bild.jpg

”Banvaktsstugan” i Tungelsta 1967

Detta hus var tÀnkt som lokstall men blev i stÀllet frÄn början tjÀnstebostad för banmÀstare o banvakter. NÀr jag kom till Tungelsta 1961 var dÀr banmÀstarexpedition och bostad för en gammal banarbetare som hette Oskar Andersson (f1891-d1982). PÄ övervÄningen fanns dÄ överliggningsrum. Huset revs 1972.

Foto: VĂ€sterhaninge hembygdsgille/S111
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


september 05, 2016 04:07pm

SNJ-bilden september 2016

09162016-09 bild.jpg

MaK 500003 ”halvmiljonen” pĂ„ vĂ€ndskivan i Lövlund 1956

Efter det att SNJ 11 o 12 tillverkats 1951 sÄ tillverkades detta lok 1953 som kom att bli litt V65 i Tyskland o Danmark samt en del andra lÀnder, med 575 hkr motor o en fjÀrde axel. Den hyrdes av SNJ vid 2 tillfÀllen och vid det senare provades det av SJ. Av detta kom SJ:s T2:or (senare omlittererade till T21), dock med en starkare motor pÄ ca 800 hkr. Loket fanns dokumenterat i Mosel 1968, dÄ med solskydd vid fönstren. Loket var svartmÄlat.
Till vÀnster pÄ bild ser vi Lokförare Georg Malm (f1904-d1978).

Foto: Stig Eldö
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


july 31, 2016 09:32pm

SNJ-bilden augusti 2016

07162016-08 bild.jpg

Godsvagn litt N1 nr 75 i Stockholm nÄgon gÄng 1914-1918

Vagnen tillhörde den första serien om 20 st öppna flakvagnar som tillverkades av och inköptes frÄn Södertelge verkstÀder redan 1899 och som förmodligen anvÀndes redan under byggnadstiden. HÀr Àr vagnen lastad med ved. Gick sÀkert Ät till Ängloken. Första vÀrldskriget rasade ju! Hade nr mellan 51 och 98, dock ej löpande eftersom den totala N1-serien som tillverkades 1899-1902 blandades friskt i nummergivningen. Nr 64 byggdes senare om till ballastplog o nr 91 till snöplog (se bild 2015-12).

Foto: Axel Malmström genom Stockholms Stadsmuseum
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


july 04, 2016 09:42am

SNJ-bilden juli 2016

07162016-07 bild.jpg

Post- och resgodsvagn DFo 2758 pÄ Stockholm C 1956

Byggdes av Arlöfs mekaniska verkstad 1928 och hade hela tiden teakpanel. Vagnen övertogs frÄn SJ 1942, den Àgdes egentligen av Postverket. Fick behÄlla sitt SJ-nummer, men fick SNJ signatur. Gick i regel i Gotlands-expressen. AvstÀlldes i Sveg i början av 1970-talet. SkrotningsÄr okÀnt.

Foto: Lennart Welander SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


june 01, 2016 11:06am

SNJ-bilden juni 2016

06162016-06 bild.jpg

NynÀs Hafsbad 1920 tal

Liv o rörelse pĂ„ plattformen! Stationen hette fram till 1907 NynĂ€s Öfre. PĂ„ 1950-talet hade jag sjĂ€lv nöjet att vara biljettförsĂ€ljare dĂ€r en tid. Byggnaden revs 1960. En del av den finns idag i ett fritidshus pĂ„ Yxlö o en av stationsskyltarna finns bevarad pĂ„ hem-bygdsgĂ„rden i NynĂ€shamn. SjĂ€lva hĂ„llplatsen nedlades 3/5 2008.

Foto: FrÄn NynÀshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


may 09, 2016 10:32am

SNJ-bilden maj 2016

05162016-05 bild.jpg

SNJ motorlok 11 leveransbild 1951

I början av 1952 levererades den och motorlok 12 frÄn MaK i Kiel. 11:an hade till skillnad frÄn systerloket vÀlvt hyttak Detta p g a att det var första loket i serien och gjordes lite elegantare för att delta pÄ utstÀllningar. HÀr ser vi loket innan det fick sin blÄ fÀrg och nummerskylt. Lite olika uppgifter om motorstyrkan har förekommit, 500 eller 575 hkr. Loket skrotades 1969 i Vislanda, dÄ som SJ T31 139. Motorn sÄldes för stationÀrt bruk.
Andra bilder pÄ loket har varit införda 2001-10, 2009-09, 2011-05, 2012-06, 2014-06, 2015-08.

Foto: SJK-F
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 09:43am

SNJ-bilden april 2016

04162016-04 bild.jpg

Buss B6477 Chevrolet i Tungelsta pÄ 1930-talet
Redan i början pĂ„ 1920-talet startades busstrafik i liten skala med 2 Ford-bussar mellan Hemfosa och Porthus i Sorunda i samarbete med arrendatorn pĂ„ Hemfosa gĂ„rd, Folke Selin. 1926-1930 inköptes 5 st ”Chevor”, varav just den pĂ„ bilden var den första Hade 15 sittplatser o avregistrerades redan 1937.
PĂ„ bilden ser man 3 personer: Fr v troligen busschauffören, 1 anstĂ€lld vid jĂ€rnvĂ€gsstationen samt förhoppningsvis en elegant passagerare. I bakgrunden kan man ocksĂ„ se fotografens firmaskylt ”Erik Petterssons Cykelverkstad”.

Foto: Erik Pettersson ”Cykel-Pelle”.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 09:42am

SNJ-bilden mars 2016

04162016-03 bild.jpg

NynĂ€s Petroleums lokomotor Jung vid ”oljan” 1957.
NP hade 2 egna lokomotorer. Bilden visar den första, tillverkad 1951

Foto: Gert Ekström.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 09:40am

SNJ-bilden februari 2016

04162016-02.jpg

Knut TÀrnström vid NynÀsgÄrd pÄ 1960-talet.
Knutte jobbade vid Banavdelningen o var i grunden snickare men var allt i allo i praktiken. Hade som de flesta av oss ett smeknamn: ”Sputtnik”. En riktigt mysig snusande kille! HĂ€r ser vi honom pĂ„ en cykeldressin, men han körde Ă€ven motordito. Knutte dog 1988, 79 Ă„r ung.

Foto: Göte Johansson/NynÀshamns bildarkiv 168.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 09:39am

SNJ-bilden januari 2016

04162016-01 bild.jpg

Kollision med T-Ford 1932
Olyckan skedde vid StavsvĂ€gen norr om Tungelsta station. VĂ€gövergĂ„ngen var vid den tiden försedd med bommar av rör som reglerades frĂ„n stationen medelst linor, men det hjĂ€lpe tydligen inte! Bommarna togs senare bort och ersattes med kryssmĂ€rken o signalklockor, men Ă„terkom 1992 som fjĂ€rrstyrda. ÖvergĂ„ngen Ă€r numera slopad.

Foto: Erik Pettersson.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


april 11, 2016 12:05am

SNJ-bilden december 2015

[

04162015-12.jpg

SNJ 91 Snöplog i NynÀshamn 1957
Vagnen levererades ursprungligen som N1-vagn i en serie om 28 vagnar tillverkade av Södertelge VerkstÀder Är 1900. Byggdes sedermera om till snöplog. Först utan hytt som tillkom senare.

Foto: Gert Ekström.
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk