Nynäshamns Järvägsmuseum

Test

SJ F5


SJ F5 55042
Foto: Jonas Sjöberg

SJs F5-vagnar tillverkas i över 200 exemplar mellan år 1937 och 1949 och var en vanlig resgodsvagn i persontågen under många år. Vagnarna användes från början mest i snälltåg på de elektrifierade stambanorna. Men när hastigheterna på stambanorna höjdes till över 100 km/h flyttades tjänstgörningen till lokaltågstjänst över hela landet, där den kom att bli en riktig trotjänare under många år. I slutet av 1960-talet börjar SJ dra in ett flertal lokaltåg och resgodstransporterna upphörde i många tåg. Detta gör att behovet av F5-vagnar minskar hos SJ och många F5-vagnar slopas och ombyggs till tjänstevagnar. År 1970 ändras litteran till FV1, där V står för tvåaxlig vagn. Den sista F5/FV1-vagnen togs ur trafik i januari 1989.

NJM äger två F5-resgodsvagnar no 55042 och 55026. F5 55026 är tänkt att användas som trafikvagn i NJMs tåg, medan F5 55042 endast är förråd.