Nynäshamns Järvägsmuseum


SNJ-bilder


Bilder från NJM:s arkiv. Klicka på bilderna för att se dem större.
För att nå till Arkivet klicka här: Länk


march 31, 2014 01:45pm

SNJ-bilden mars 2014

0314Scan0076Ă€ndr.jpg

Foto och text: frÄn NynÀshamns bildarkiv


february 28, 2014 09:42pm

SNJ-bilden februari 2014

0214Södertörns_villastad_station_1901.jpg

Södertörns Villastad 1901.

Mannen i vit uniformsmössa Àr med största sannolikhet stationens första StationsmÀstare, August Dahrne (1872-1954) Han var dÀr 1901-1903. Sedan blev han Stins i NynÀshamn.

Foto: Vykort frÄn Hans Björkman
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


february 03, 2014 12:05pm

SNJ-bilden januari 2014

04162014-01 bild.jpg

Lokförare Oskar Jonasson (1889-1961) och Konduktör Harry Hammar 1884-1969) poserar i och vid motorvagn nr 2. Året Ă€r okĂ€nt.

Foto: Repro pÄ foto frÄn Bernt Petterssons samlingar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


december 31, 2013 12:08pm

SNJ-bilden december 2013

121311032322753_c40352e324_b.jpg

PersontÄg mot NynÀshamn klart för avgÄng pÄ Stockholm C 12 maj 1961.

SÄ kunde det se ut i slutet av dieseltiden. En blandning av SJ o SNJ fordon. Det aktuella tÄget bestÄr av SJ T2 78 och B15, SNJ B15 och F.
,
Foto: Kjell Eriksson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


november 29, 2013 12:39pm

SNJ-bilden november 2013

111311032326863_6430722925_b.jpg

Ett rent? SNJ-tÄg Àr startklart pÄ Stockholm C den 12 maj 1961
Motorvagn nr 9 samt Ätminstone en Box-vagn. MÄnntro om destinationen Àr Tungelsta

Foto: Kjell Eriksson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


october 31, 2013 10:56am

SNJ-bilden oktober 2013

1013Scan0051Ă€ndr.jpg

Motorlok nr 10 i ensamt majestĂ€t pĂ„ spĂ„r 1 i NynĂ€shamn. Årtalet Ă€r okĂ€nt.
Till vÀnster bakom loket kan man se bl a den s k knackarboden, vilken var stationshus i Kullsta/NynÀsgÄrd. Till höger den 2-axliga DF-vagnen 2780.

Foto: Eje Edvinsson
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


september 29, 2013 11:19am

SNJ-bilden september 2013

04162013-09 bild.jpg

StationsförestÄndare Nils Huge (1901-1987) i VÀsterhaninge med sonen Gunnar, 1940-tal

Nils var en mycket omtyckt person. Började sin jĂ€rnvĂ€gsbana som elev redan 1914 i Ösmo, dĂ€r han var född och uppvuxen. Fadern var ocksĂ„ jĂ€rnvĂ€gare vid SNJ. Nils kom till VĂ€sterhaninge som Stf 1931 och blev kvar dĂ€r till pensioneringen 1966. 35 Ă„r, nĂ„got av ett rekord!

Foto: Gunnar Huges samlingar
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


august 13, 2013 04:01pm

SNJ-bilden augusti 2013

0813snj bild aug 2013.jpg

Ånglok SNJ litt B nr 2, fd 12 vid lokstallet i Lövlund, NynĂ€shamn i början av 1950-talet
Byggt i Falun 1919. Hade ett brokigt förflutet: SJ 1383, HHJ 22 och till sist BJ 129 varifrÄn det inköptes 1947 för 35000 kr. AvstÀlldes nÄgon gÄng under senare halvan av 1950-talet och skrotades 1960.

Foto: S-O Lundberg
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


july 26, 2013 09:48am

SNJ-bilden Juli 2013

04162013-07 bild.jpg

Kyltransport Visby-Stockholm 1950-tal

Redan 1902 inleddes samarbete mellan SNJ och Ångfartygs AB Gotland (som bolaget hette dĂ„). HĂ€r en hĂ€rlig bild pĂ„ hur en köttransport gick till pĂ„ 1950-talet. FrĂ„n dörr till dörr hette transportsĂ€ttet. Observera att ”lĂ„dan” Ă€r inregistrerad hos SNJ med litt K2 och nummer 601-!

Foto: FrÄn NynÀshamns bildarkiv
Text: Ingemar Carlsson NJM/SNJk


june 03, 2013 08:40am

SNJ-bilden juni 2013

0613Swd-31.jpg

Vy över Södertörns Villastad frÄn södra infarten Är 1960. PÄ spÄr 2 stÄr ett T21-draget persontÄg och vÀntar pÄ att fortsÀtta söder ut.

Foto Bengt Hammar


may 02, 2013 11:14am

SNJ-bilden maj 2013

0513Ă„ng3-4.jpg

Till SNJs trafikstart Är 1901 bestÀlldes tre st kompundtanklok frÄn Nohab i TrollhÀttan med hjulstÀllning 2ŽB-1, Lok 1 leverades Är 1900, medan no 2 och 3 kom Äret dÀrpÄ, 1901. Det var vid leveransen vÄtÄnglok, men byggdes under 1910- talet om med överhettare. Bilden förestÀller lok 3 fotograferad vid Lövlund i NynÀshamn ca 1910.

FrÄn v pÄ bilden syns Perr Magnusson, Thure Karlsson, Wilhelm Linder och Emil Bergström. Samtliga Lokförare/eldare.
Lok 3 fanns kvar pÄ SNJ till Är 1945 dÄ det sÄldes vidare till Domnarvet för 45000 kr, DÀr fick loket smeknamnet "Fantomen". Loket skrotades ca 1950.


april 01, 2013 12:01pm

SNJ-bilden april 2013

0413ba-3.jpg

Arbete med anlĂ€ggandet av Ösmo station Ă„r 1899. Det gick Ă„t mĂ„nga rallare för banbygget. Man hade decauvillevagnar och hĂ€star som hjĂ€lpmedel.

Foto fr NynÀshamns bildarkiv.


march 01, 2013 08:46pm

SNJ-bilden mars 2013

0313H-27.jpg

Vykort frÄn Handen, med sjön Rudan i förgrunden. Bakom stationen vÀxer tÀt skog dÀr idag Handenterminalen reser sig. Men det mest intressanta Àr tÄgsÀttet pÄ stationen. TÄget dras av SNJ-snÀlltÄgslok 6 eller 7 tillverkade Är 1910. DÀrefter nÄgon av vagnarna BC 4 eller 5, vilka blev ombyggda och omnumrerade Är 1922 till C 25 och 26. Tittar pÄ vagnen ser man i Àndan mot loket det tredelade fönster som andraklass avdelningen hade, bilden Àr sÄledes tagen gÄng mellan 1910 - 1922. DÀr efter följer nÄgon av vagnarna 15 eller 16, vilka Är 1912 blev omnumrerade till 23 och 24. Vagnskorgarna till vagnarna 23 och 26 finns idag bevarade hos oss pÄ NynÀshamns JÀrnvÀgsmuseum. Det kan m.a.o. vara just vÄra vagnar som syns pÄ vykortet!


february 12, 2013 09:50pm

SNJ-bilden februari 2013

0213Cst-2.jpg

Ett typiskt 1960-tals tÄg pÄ NynÀsbanan har inkommit pÄ spÄr 13 pÄ Stockholm C med D 432 som lok och dÀrefter en F5-vagn och Bo6-vagnar.

Foto Göte Johansson


january 01, 2013 01:38pm

SNJ-bilden januari 2013

0113H-78.jpg

VinterstÀmning pÄ Handens station nÄgon gÄng under 1930-talet. En buss invÀntar resenÀrer frÄn persontÄget. Eventuellt ska bussen sen vidare mot Vendelsö eller Dalarö.

Foto Carl Lindblad via Haninge bildarkiv.