Nynšshamns Jšrvšgsmuseum


SNJ-bilder


Bilder från NJM:s arkiv. Klicka på bilderna för att se dem större.
För att nå till Arkivet klicka här: Länk


may 02, 2013 11:14am

SNJ-bilden maj 2013

0513ång3-4.jpg

Till SNJs trafikstart √•r 1901 best√§lldes tre st kompundtanklok fr√•n Nohab i Trollh√§ttan med hjulst√§llning 2¬īB-1, Lok 1 leverades √•r 1900, medan no 2 och 3 kom √•ret d√§rp√•, 1901. Det var vid leveransen v√•t√•nglok, men byggdes under 1910- talet om med √∂verhettare. Bilden f√∂rest√§ller lok 3 fotograferad vid L√∂vlund i Nyn√§shamn ca 1910.

Från v på bilden syns Perr Magnusson, Thure Karlsson, Wilhelm Linder och Emil Bergström. Samtliga Lokförare/eldare.
Lok 3 fanns kvar på SNJ till år 1945 då det såldes vidare till Domnarvet för 45000 kr, Där fick loket smeknamnet "Fantomen". Loket skrotades ca 1950.


april 01, 2013 12:01pm

SNJ-bilden april 2013

0413ba-3.jpg

Arbete med anl√§ggandet av √Ėsmo station √•r 1899. Det gick √•t m√•nga rallare f√∂r banbygget. Man hade decauvillevagnar och h√§star som hj√§lpmedel.

Foto fr Nynäshamns bildarkiv.


march 01, 2013 08:46pm

SNJ-bilden mars 2013

0313H-27.jpg

Vykort från Handen, med sjön Rudan i förgrunden. Bakom stationen växer tät skog där idag Handenterminalen reser sig. Men det mest intressanta är tågsättet på stationen. Tåget dras av SNJ-snälltågslok 6 eller 7 tillverkade år 1910. Därefter någon av vagnarna BC 4 eller 5, vilka blev ombyggda och omnumrerade år 1922 till C 25 och 26. Tittar på vagnen ser man i ändan mot loket det tredelade fönster som andraklass avdelningen hade, bilden är således tagen gång mellan 1910 - 1922. Där efter följer någon av vagnarna 15 eller 16, vilka år 1912 blev omnumrerade till 23 och 24. Vagnskorgarna till vagnarna 23 och 26 finns idag bevarade hos oss på Nynäshamns Järnvägsmuseum. Det kan m.a.o. vara just våra vagnar som syns på vykortet!


february 12, 2013 09:50pm

SNJ-bilden februari 2013

0213Cst-2.jpg

Ett typiskt 1960-tals tåg på Nynäsbanan har inkommit på spår 13 på Stockholm C med D 432 som lok och därefter en F5-vagn och Bo6-vagnar.

Foto Göte Johansson


january 01, 2013 01:38pm

SNJ-bilden januari 2013

0113H-78.jpg

Vinterstämning på Handens station någon gång under 1930-talet. En buss inväntar resenärer från persontåget. Eventuellt ska bussen sen vidare mot Vendelsö eller Dalarö.

Foto Carl Lindblad via Haninge bildarkiv.


december 06, 2012 09:39am

SNJ-bilden december 2012

1212Swd-4.jpg

Ett idylliskt 1950-tals vykort fr√•n S√∂dert√∂rns Villastad utgivet av Pressbyr√•n. √Ąn syns inte s√• mycket f√∂rortsbebyggelse till.


november 03, 2012 10:12am

SNJ-bilden november 2012

1112Ts-54.jpg

Tungelsta station en vårvinterdag under 1930-talet. Notera vevställverket, som 1945 ersattes av ett nytt som placerades under det vänstra fönstret och vevstativet för vägbommarna.

Foto: okänd


september 30, 2012 09:56pm

SNJ-bilden oktober 2012

0912ang4b-1.jpg

SNJs tredje lok med nummer 4. Fd. SJ Cd 419, tillverkad av Nohab 1892 med tillverkningsnummer 340. Ink√∂pt till SNJ 17/9 1933. Loket slopades 1951 men skrotades f√∂rst 1956. Fotot √§r taget i √Ąlvsj√∂ √•r 1935.

Foto från Nyberska samlingen / SvJvm.


september 09, 2012 10:59am

SNJ-bilden september 2012

0912√Ąs-18.jpg

Nyn√§sbanans v√§ndskiva i √Ąlvsj√∂.
N√§r Nyn√§sbanan invigdes √•r 1901 fick inte banans t√•g framf√∂ras till Stockholms C utan alla t√•g v√§ndes i √Ąlvsj√∂ d√§r resen√§rer mot Stockholm tvingades till t√•gbyte. F√∂rsta 1909 till√§ts SNJs t√•g g√• √§nda in till Stockholm C. P√• slutet 1920-talet elektrifierade SJ str√§ckan √Ąlvsj√∂ - Stockholm. Man var d√• r√§dd att SNJs √•nglok skulle f√∂rst√∂ra kontaktledningen i tunnlarna under s√∂der s√• SNJ √•ngt√•g fick √•ter v√§nda vid √Ąlvsj√∂. F√∂r att kunna v√§nda banans tenderlok i √Ąlvsj√∂ s√• anl√§gger SNJ i b√∂rjan 1900-talet denna v√§ndskiva i √Ąlvsj√∂. Den l√•g norr om SNJ plattformssp√•r p√• mark som idag tillh√∂r √Ąlvsj√∂. Denna v√§ndskiva fanns kvar till 1960-talets b√∂rjan.

Fotot är från 1930-talet och kommer från Sveriges Järnvägsmuseum.


august 03, 2012 07:53pm

SNJ-bilden augusti 2012

0812Hf-7.jpg

Hemfosa station, troligen år 1907. Personal är fr v: Banmästare Ekstedt, Banvakt Sandberg, Stationsföreståndare Lin dman, Konduktör Holmstedter, Stationskarl Andersson, Bromsare Valin, Lokförare Karlsson och Lokeldare Bergström samt resenärer. T.h syns något av SNJ loken 1-3.

Foto från Sotholms härads hembygdsförening


july 04, 2012 10:11pm

SNJ-bilden juli 2012

0712Os-4.jpg

√Ėsmo station ca 1904. Redan 1926 hade √Ėsmo bussf√∂rbindelser med bl.a. Sorunda, det gjorde att √Ėsmo s√• sm√•ningom kom att bli en knutpunkt p√• S√∂dert√∂rn.
√Ėsmo har idag det stationshus som √§r exteri√∂rt of√∂r√§ndrat och √§r numera byggnadsminnesf√∂rklarat
Bilden är en kopia på ett vykort


june 06, 2012 11:18am

SNJ-bilden juni 2012

0612Lovl-32.jpg

Lövlunds lokstall år 1957 med Nynäsbanans båda MAK-byggda diesellok 11 (t.v) och 12 (t.h).

Foto fr Sv Järnvägsmuseum.


may 09, 2012 01:59pm

SNJ-bilden maj 2012

0512v8-3.jpg

SNJ vagn BCo 8 i Nynäshamn år 1957. Vagnen var byggd av Göteborgs mekaniska verkstad år 1906. Den vägde 23,6 ton. Hade i orginalutförande en fin andraklassavdelning rymmande 29 sittplatser och en tredjeklass avdelning med kupeér rymmande 36 sittplatser. Vagnen kom att genomgå en omfattande ombytggnad år 1941, efter det hade den endast 12 sittplatser i andra klass och 68 sittplatser i 3 klass. Den gick till skrot år 1966. Foto: Gert Ekström

Nedan: Ritning av vagnen i leveransutförande:
0512v8 SNJ D3a1-31 fr J Hallgren (SvJvm).jpg




april 07, 2012 09:25am

SNJ-bilden april 2012

0412Ts-68.jpg

Det senaste st√∂rre tillskotten i NJM¬īs bildarkiv √§r en serie bilder som hittas p√• Nyn√§shamns bildarkiv, som √§r tagna i april 1945, allts√• strax innan krigslutet, och √§r en dokumentation √∂ver broar och v√§g√∂verg√•ngar l√§ngs SNJ. H√§r √§r en av dessa och vissar v√§g√∂verg√•ngen p√• Tungelsta station. L√§ggm√§rke till alla detaljer: gamla bommar med enklangsklockor, gamla krysm√§rken, all blanktr√•d mm. T.v syns gamla mejeriet och t.h ligger stationen och bang√•rden.


march 09, 2012 02:23pm

SNJ-bilden mars 2012

0312mtv2-7.jpg
Den gamla DEVA-motorvagnen SNJ 2 (byggd 1928) tar sin sista suck uppställd på stickspåret i Tungelsta år 1959. Den kommer att skrotas samma år i Handens grusgrop efter att blivit eldhärjad. Bakom tvåan står troligen motorvagn 3 och en Bo6-vagn.

Foto: Gert Ekström